Arkitottiksen avoin vuoro

16.4.2023

Avoimet arkitottikset järjestetään Tassuvaaran kentällä sunnuntaisin klo 11-13. Arkitottikseen ovat tervetulleita kaikentasoiset koirakot lähtötasosta riippumatta. Avointen arkitottistreenien tarkoituksena on luoda hallitut ja rauhalliset puitteet kaikenlaisten häiriötreenien toteuttamiseen, olipa sitten koirakon tavoitteena vaikkapa pennun sosiaalistaminen, ohitustilanteiden harjoittelu hallitussa häiriössä, tottelevaisuuden ja hallinnan rakentaminen tulevia koetavoitteita tai ihan vaan sujuvampaa arkea silmällä pitäen.

Treenit ovat maksuttomia ja avoimet kaikille jäsenille. Ainoa vaatimus on, että jokaisen kentällä treenaavan koiran tulee tasosta riippumatta olla kytkettynä koko treenin ajan. Näin jokaisella säilyy treenirauha eikä yllättäviä kohtaamisia pääse syntymään.

Treenin aluksi ohjaajat sopivat keskenään siitä, ketkä treenaavat kentällä yhtä aikaa, millaista häiriötä tai kuinka paljon tilaa kukin treeniinsä tarvitsee. Jokaisen kentällä treenaavan vastuulla on noudattaa yhdessä sovittuja pelisääntöjä, eli jos joku ohjaaja ilmoittaa tarvitsevansa todella paljon tilaa treeniinsä, se hänelle myös suodaan. Tassuvaaran kentällä on todella hyvin tilaa kullekin koirakolle sopivien treeniolosuhteiden järjestämiseen, sekä tarvittaessa voidaan hyödyntää myös vastapäistä pururataa ja lenkkeilyaluetta esimerkiksi ohitustreeneihin tai yhteislenkkeilyyn. Koirien treenaamisen ohessa voidaan jakaa myös treenivinkkejä ja vertaistukea erilaisiin arjen haasteisiin koirien kanssa.

Sunnuntaina 30.4. paikalla on kerhon johtokunnan sihteeri, monen koiraharrastuslajin harrastaja ja kolmen hollanninpaimenkoiran omistaja Saana Siitonen opastamassa alkuun treenien parissa. Mukaan treeneihin tarvitset paljon koiran mieleisiä palkkoja (herkkuja/leluja), pitkä liina voi olla myös kätevä treenivaruste. Treeneihin ei tarvitse ilmottautua etukäteen.

Mukavia treenihetkiä kaikille!