Tassuvaarassa treenaaminen

Kerhon koulutuskenttä Tassuvaara sijaitsee Mäntyvaarassa Mäntyvaarantien varrella ja se on RPKK:n jäsenten vapaassa käytössä aina, kun siellä ei ole erikseen  tapahtumakalenteriin merkittyä varausta.  Kenttä aurataan yleensä noin maaliskuun tienoilla ja kenttäkausi jatkuu lokakuun tienoille. Pimeinä syysiltoina kentälle voi sytyttää valot, jos paikalla on vähintään kolme treenaajaa. Talvisin pyrimme saamaan halli/maneesivuoroja talvitreenien mahdollistamiseksi.

Kentälle on puomi, jossa on numerolukko. Katso tarkkaan miten lukko ja puomi on kiinni, ja laita lähtiessäsi puomi samalla tavoin lukkoon kuin se olikin. Puomi ei saa roikkua lukon varassa, jottei lukko mene rikki! Ämpäri suojaa lukkoa vesisateelta ja lumelta. Auton voit ajaa alas kentälle hiekkaparkkikselle.

Kentän käyttö ei maksa jäsenmaksun lisäksi mitään erikseen. Porttikoodi lähetetään keväisin sähköpostitse kaikille jäsenmaksun maksaneille. Sitä ei saa luovuttaa eteenpäin.

Tassuvaaran kerhotalosta ja liiteristä löytyy monenlaisia treenitarvikkeita esimerkiksi rally-tokokyltit, noutokapuloita, kartioita, hyppyesteitä jne. Palautathan käyttämäsi välineet takaisin paikoilleen treenin jälkeen. Pidetään yhdessä huolta tilojen ja välineiden siisteydestä ja kunnosta. Ilmoitathan johtokunnalle, jos jotain rikkoutuu.

Jos sinulla on kysyttävää esimerkiksi treenivälineisiin liittyen, tai haluaisit vaikkapa tehdä ehdotuksen jostain hankinnasta, ole rohkeasti yhteydessä johtokuntaan sähköpostitse johtokunta.rpkk@gmail.com. Muutenkin kysyvä ei tieltä eksy, ja treenikavereilta kentällä voi pyytää apua ja vinkkejä treeneihin. Yritämme olla mahdollisimman matalan kynnyksen koirakerho, jossa kentällä vallitsee hyvä yhteisöllisyys ja toisia autetaan kukin parhaan osaamisensa mukaan. Treeniseuraa kannattaa kysellä myös RPKK:n jäsenten Facebook-ryhmässä.

Ruohonleikkuu: Kentän nurmi vaatii säännöllistä leikkaamista pysyäkseen kunnossa. Kuka tahansa jäsen voi treeniensä ohessa leikata nurmikkoa, ruohonleikkuri löytyy vanhan kerhotalon takapuolelta varastosta. Leikkaa sen verran kun jaksat ja ilmoita käyttämäsi aika johtokunnan sähköpostiin, niin merkitsemme sinulle talkoopisteet vaivannäöstäsi. Bensakanisteri löytyy ruohonleikkurin vierestä. Mikäli bensa loppuu kesken, voit käydä ostamassa sitä lisää läheiseltä huoltoasemalta, ja korvaamme sinulle ostamasi polttoaineen kuittia vastaan. Kenttävastaava pyrkii toki myös huolehtimaan, että bensakanisterissa on riittävästi polttoainetta.

Koirien ei saa antaa tehdä tarpeitaan kentälle! koirien ulkoilutus tapahtuu kentälle tullessa ennen porttia, esimerkiksi metsikössä vasemmalla puolen tietä. Tien toiselta puolelta löytyy myös hyviä lenkkimaastoja ja hiekkamonttu. Otathan kuitenkin huomioon, että alueella saattaa liikkua myös ratsastajia, moottorikelkkailijoita, frisbeegolfaajia sekä muita ulkoilijoita. Pidäthän siis koirasi kytkettynä ja kerää jätökset lähialueella. Roskakori löytyy portin luota.

Jokainen kentällä oleva on vastuussa siitä, että oma koira ei mene häiritsemään muiden treenejä kentällä. Pidä koirasi kytkettynä, ellet ole aivan 100% varma siitä, että se pysyy kaikissa tilanteissa hallinnassasi vapaana. Koulutuskenttä on treenaamista varten, eli sinun ja koirasi välistä aikaa, joten leikkitreffit kannattaa sopia jonnekin muualle.

Vain terveet, rokotetut koirat voivat treenata kentällä. Etenkin jos koirallasi on mikä tahansa tarttuva tauti, älä tuo sitä laisinkaan kentälle. Mikäli narttukoiralla on juoksuaika, olisi suotavaa harjoitella sen kanssa kimppatreeneissä vasta viimeisenä ja ilmoittaa juoksuajasta treenikavereille. Ethän vie juoksuaikaista koiraa kentälle juuri ennen kokeita.

Älä ruoki koiraasi juuri ennen koulutuksiin tuloa, sopivasti nälkäinen koira on motivoituneempi oppimaan. Ota mukaasi reilusti makupaloja ja/tai lelu sekä koiralle ja itsellesi juomavettä, sillä kentällä ei ole vesipistettä. WC löytyy kentän perältä, oikella puolella metsikössä.

Kaikkien RPKK:n jäsenten edellytetään sitoutuvan vastuulliseen koiranpitoon. Koirien koulutuksen tulee olla aina eettistä ja perustua hyvään yhteistyöhön ohjaajan kanssa.

Mukavia treenihetkiä kaikille!

Tassuvaaran harjoituskentän sijainti:  Mäntyvaarantien varressa, kaupungista tultaessa tien vasemmalla puolella hieman ennen ravirataa. Autot voi ajaa harjoituspäivinä alas kentän hiekkaparkkipaikalle. Koe- ja kilpailupäivinä yleisöä pyydetään jättämään autot mahdollisuuksien mukaan ylös tienvarteen, jotta osallistujat ja järjestäjät saavat autot kentän viereen. Mikäli haluat auton kesällä varjopaikalle, on se parempi jättää ylös puuston suojaan.

Alla karttalinkki kentälle.