Valjakkourheilu

Suomessa valjakkourheilun kattojärjestö ja ainoa sulan maan kisoja organisoiva liitto on myös kansainvälisesti toimiva Suomen Valjakkourheilijoiden Liitto (VUL), jonka nettiosoitteesta www.vul.fi löytyy kattavasti tietoa valjakkourheilun eri lajeista ja varusteista. VUL on myös Suomen  Olympiakomitean alainen järjestö.

Rovaniemen Palveluskoirakerho on Rovaniemellä ainoa VUL:n alainen seura ja kilpailutasolla Suomen menestyneimpiä valjakkourheiluseuroja. RPKK järjestää sulan maan aikaan harjoituksia satunnaisesti elokuusta alkaen lumen tuloon asti. Talvisin harjoitellaan valjakkohiihtoa ja sille varatuilla latuvuoroilla joita on seitsemänä päivänä viikossa kahdella eri ladulla. Kaikki lajeista kiinnostuneet ovat tervetulleita tutustumaan valjakkourheiluun vierailemalla harjoituksissamme!

Kuva: Mika Mononen
Malttia! Ransu-riisenikin malttaa joskus hetkisen... Koiran rimpuilu ja yletön haukkuminen lähdössä kuluttaa voimia jo ennen suoritusta, joten koiran pitäisi oppia rauhoittumaan lähtötilanteissa. Koiraa ei päästetä liikkeelle ennenkuin se on malttanut olla hiljaa ja rauhassa vaikkapa puoli minuuttia. Kuva: Anu Mäkinen

VALJAKKOHIIHDON HARJOITUSVUOROT VALAISTUILLA LADUILLA 2023 – 2024

Rovaniemen kaupungin liikuntapalvelut on myöntänyt Rovaniemen Palveluskoirakerhon valjakkohiihtäjille harjoitusvuoroja Pöyliövaaran valaistulle ladulle ja Ounasvaaran hiihtostadionin laduille (ensisijaisesti ylävitosen latu) kilpailevien valjakkohiihtäjien käyttöön. Päätös vuooroista on annettu 11.9.2023. Loma- tai työmatkalla olevat vierailijat voivat käyttää latuvuoroja yhdessä RPKK:n jäsenen kanssa. Myös ennalta sovittuihin yhteistreeneihin voi osallistua ilman jäsenyyttä.

Vuorot haetaan joka vuosi erikseen Rovaniemen kaupungin liikuntapalveluilta, ja niillä ovat voimassa RPKK:n latuvuorosäännöt. Liikuntapalvelut pidättää oikeuden perua vuoron, mikäli latujen turvallisuus, käyttö tai kunto vaarantuu.

Kaudella 2023-2024 Pöyliövaaran valaistulla ladulla vuoro on tiistaisin ja torstaisin klo 20-22 ja sunnuntaisin klo 19-22. Ounasvaaran vuoro on maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 20-21 ja lauantaisin klo 19-21.

Seuran tehtävä on ilmoittaa muille ladun käyttäjille selkein kyltein alkavasta vuorosta ja ottaa heidät huomioon sekä valvonnalla ja käyttäytymisellä estää vaaratilanteita syntymästä. Liikuntapalvelut pidättää oikeuden perua vuoron, mikäli turvallisuus, muiden käyttäjien käyttö tai latujen kunto vaarantuu. Koirien ei tule sotkea latuja, eikä aiheuttaa kohtuutonta haittaa muille ladun käyttäjille. Ounasvaaran hiihtostadionin vuoro ei ole voimassa ensilumen aikaan.

Kaikkien ei tarvitse olla pikajuoksijoita. Kultainenoutaja on lukumäärällisesti Suomen suurimpia rotuja, mutta koirapyöräily- ja koirahiihtokilpailuissa se on harvinainen näky. Nopeus ei ole Pihlan valttikortti, mutta 10 km:n kilpailussa Anu Mäkinen ja Pihla päihittivät puolta lyhyemmällä matkalla reilusti voittaneita koirakoita. Kuva: Mari Moisala

SÄÄNTÖJÄ LADULLA:

1. Koirat tulee ulkoiluttaa ennen ladulle menoa. Latua ei saa sotkea. Mikäli vahinko tapahtuu, se siivotaan pois.
  2. Latuvuorot ovat valjakkourheilun harrastamista varten ja koiran tulee olla ohjaajansa hallinnassa ladulla. Koiria ei ulkoiluteta ladulla, eikä ladulla saa kävellä. Muita ladun käyttäjiä ei saa tarpeettomasti häiritä.
  3. Koirahiihtäjinä ilmoitamme hyvissä ajoin ohitusaikeistamme ja pyrimme ohittamaan ladun käyttäjät sujuvasti ja turvallisesti.
  4. Noudatamme hyviä käytöstapoja ja jaamme mielellämme tietoa lajistamme.
  5. Koirilla tulee olla asianmukaiset valjaat sekä käytössä joustava vetonaru.
  6. Sairaan tai aggressiivisen koiran paikka ei ole ladulla.
  7. Huolehdithan koirasi rokotukset ja madotuksen kuntoon säännöllisesti.

-RPKK:n johtokunta-

Kultainennoutaja Pihla. Kuva: Mari Moisala
Vaihtelu virkistää. Kisakauden päätyttyä on aikaa uusiin kokeiluihin. Heli Rissanen lähdössä Peto-riisenin, Nero-airiksen ja Viima-sakemannin kanssa kiitämään Rovaniemen keväthangille. Kuva: Anu Mäkinen