Tottelevaisuus

Tottelevaisuus, eli "tottis" on osana lähes jokaista palveluskoirakoetta. Sen osuus loppupistemäärästä on 1/3 eli aika merkittävä osuus. Kokeissa tottelevaisuusliikkeet tehdään yleensä pareittain niin, että toinen koirakko on paikallamakuussa siihen asti, kunnes toinen pari on suorittanut liikkeet eteen lähettämiseen saakka. Jos luokassa on pariton määrä osallistujia, pyöritetään viimeinen sarja usein kolmella koirakolla.

Hyppynouto. Kuva: Laura Hanni

Palveluskoirakokeissa koiran tulisi hallita seuraavat tottelevaisuusosion liikkeet:

- Paikallamakuu (kaikki luokat)
- Seuraaminen (kaikki luokat)
- Liikkeestä istuminen (kaikki luokat)
- Liikkeestä maahanmeno ja luoksetulo (kaikki luokat, voittajaluokassa juoksuliikkeestä)
- Liikkeestä seisominen (avoinluokka)
- Liikkeestä seisominen ja luoksetulo (voittajaluokka, juoksuliikkeenä)
- Tasamaanouto (kaikki luokat, noutokapulan paino vaihtelee luokittain)
- Hyppynouto 1m este (kaikki luokat)
- Esteen ylitys (luokka 1)
- Estenouto (luokat 2 ja 3)
- Eteenlähettäminen (kaikki luokat)

Liikkeiden opettamiseen on olemassa monta eri tyyliä. Tottelevaisuuskoulutuksessa ohjaajan tulisi löytää omalle koiralleen sopivat motivointitavat ja liikkeiden tekniset opetustyylit.

Tottelevaisuuskoulutus voi olla muutakin kuin kokeiseen tähtäävää toimintaa. Sen avulla ohjaaja voi saavuttaa koiraansa paremman hallinnan, josta on hyötyä arkipäivän elämässä. Ihannetapauksessa tottelevaisuuskoulutus on hauskaa leikinomaista toimintaa ohjaajan ja koiran välillä. Tottista voi harrastaa kaikenrotuisten koirien kanssa, mutta virallisiin palveluskoirakokeisiin pääsevät tällä hetkellä vain palveluskoiraoikeudet omaavat rodut.

Hollanninpaimenkoira suorittamassa jälkikokeen tottelevaisuusosiota, johon kuuluu myös henkilöryhmän läpi seuraaminen. Kuva: Laura Hanni
Seuraamista Tassuvaarassa briardin malliin. Kuva: Laura Hanni
Eteenlähettäminen. Kuva: Laura Hanni
Bordercollie Vilppi suorittamassa tasamaanoutoa jälkikokeessa. Kuva: Laura Hanni